Latvijas skolas soma” ir lielākā valsts simtgades dāvana vairāk nekā 200 000 Latvijas bērniem un jauniešiem. Sākot ar 2018. gada septembri, tās ietvaros ikvienam mūsu valsts skolēnam tiks nodrošināta iespēja izzināt un klātienē pieredzēt Latvijas kultūras un dabas vērtības, iepazīt dažādos laikos Latvijā radītās inovācijas un uzņēmējdarbības veiksmes stāstus.

Inicatīva „Latvijas skolas soma” veidota kā kompleksa, starpdisciplināra programma, kas apvieno resursus, lai stiprinātu jaunās paaudzes nacionālo identitāti, pilsoniskuma, valstiskās piederības apziņu un nacionālo identitāti, attīstītu kultūras izpratnes un izpausmes kompetenci, paaugstinātu izglītības kvalitāti, kā arī mazinātu sociālo nevienlīdzību.

I semestris

Septembrī 1.b klase apmeklēja izglītojošu nodarbību  “Tautas mūzikas instrumentu pasaulē”. To vadīja etnomuzikoloģe, mūziķe un pedagoģe Ilga Reizniece un māksliniece Iveta Mielava. Skolēni tika iepazīstināti ar senajiem mūzikas instrumentiem –  kokli, vijoli, stabuli, blokflautu, vienstīdzi, vargānu, velna bungām, celma bungām u.c. Bērni paši varēja izmēģināt, kā skan dažādie instrumenti.

Bērni tika iepazīstināti arī ar mīklu spēli (autore Iveta Mielava) “Spēlē, spēlē, spēlmanīti!”, kuru var spēlēt dažādās grupās – ar klases biedriem, ģimenē u.c. Spēlē ir kartiņas – uz vienām ir mīklas ar latviešu tautas mūzikas instrumentiem, uz otrām paši instrumenti, ko pēc mīklas atminējuma var ielikt spēles aplī tam paredzētajā vietā. Arī mūsu klase tika pie šādas spēles.

8.a klase projekta ietvaros šajā mācību gadā apmeklēja nodarbībuKas ir teātris? Tas ir aizraujošs 40 minūšu piedzīvojums, kurā tiek diskutēts par teātra un mākslas nozīmi, demonstrēti video kadri no izrādēm, rādot piemērus, kā darbojas Nacionālā teātra māja.Pasākumā piedalījās aktieri Ivars Klāvinskis, Igors Šelegovskis un Uldis Siliņš.

Tika godīgi runāts arī par to, ka var būt garlaicīgas izrādes, tās var būt šokējošas, nesaprotamas un pat neinteresantas. Svarīgi saprast, kas ir tās tēmas, kuras jaunieši vēlas redzēt teātrī.

Jaunie aktieri un režisors mēģināja izstāstīt, kā darbojas teātris, radīja interesi par aktiera, režisora, butafora, horeogrāfa, komponista, scenogrāfa profesijām.

7.b klase un 8.b klase projekta ietvaros apmeklēja izrādi “Icikēriks” Eduarda Smiļģa Teātra muzejā, kā arī devās ekskursijā pa muzeja ēku un telpām, iepazīstot teātra dzīvi ne tikai kā izrāžu apmeklētāji.

1.a klase projekta ietvaros apmeklēja nodarbību “Tautas mūzikas instrumentu pasaulē” par latviešu mūzikas instrumentiem, kuru vadīja etnomuzikoloģe, mūziķe un pedagoģe Ilga Reizniece un māksliniece Iveta Mielava.

Skolēniem bija iespēja redzēt un dzirdēt, kā tiek spēlēti 24 mūsu tautas mūzikas instrumenti, gan bērniem jau zināmās kokles, stabules, blokflauta, gan tādi mazāk pazīstami instrumenti kā vargāns, vienstīdzis, Ieviņa ermoņikas, velna bungas, celma bungas, basīte un citi. Bērniem tika dota iespēja izmēģināt instrumentu spēli gan individuāli, gan grupās, kas izraisīja neviltotu prieku un smieklus.

II semestris

1.a klases skolēni projekta ietvaros apmeklēja cirka izrādi “Panto Cirks”. Video cirka priekšnesumā skolēni varēja iepazīties un uzzināt: kas ir pantomīma? kas ir akrobāts? kas ir žonglēšana? Video izrādē piedalās 3 cirka mākslinieki, kuri izspēlē dažādas situācija un demonstrē cirka meistarību un prasmes. Video izrādes laikā ir arī stāstījums, kur skolēni var uzzināt par dažādiem cirka mākslas veidiem.

Arī 1.b klases skolēni 2.semestrī projekta ietvaros noskatījās cirka izrādes “Panto cirks” video un iesaistījās pantomīmas meistarklasē. Izrādē tika paradīta māka žonglēt, spēja noturēt līdzsvaru un koncentrēties, iemaņas aktiermeistarībā, veiklība un laba sadarbības prasme.

Zemāk apkopotas skolēnu atsauksmes par redzēto cirka izrādes video.

“Vislabāk patika rozā akrobāts. Dzeltenais balons bija smieklīgs! Man ļoti patika, kā meitene grieza apļus.”

“Man patika cirka izrāde. Es skatījos izradi kopā ar tēti un mammu. Man patika, kā puisis ielīda kastē. Man patika patrenēties kustības.”

“Man ne īpaši patika izrāde. Bet patika, kā dejo meitene. Mākslinieki bija ļoti lokani.”

“Patika visas kustības, mūzika un tērpi.”

“Es šodien uzzināju, kā akrobātikā jātaisa dažādi triki. Es vēl uzzināju, kā taisa dažādus trikus ar riņķi. Man cirka izrāde nepatika.”

“ Visvairāk patika tas gabals, kad  rozā briesmonis dejoja ar meiteni. Man šķiet, ka pantomīmas teātris ir grūts, jo nav viegli attēlot kādu darbību.”

“Man patika dzeltenā balona joks, kad cilvēks tajā ielīda. Izrāde bija forša. Es gribētu iemācīties vienu triku.”

“Visvairāk man patika, kad cilvēks spēlēja ģitāru. Man nepatika, kad cilvēks iekāpa bumbā un lēkāja. Cirka izrāde bija ļoti interesanta, redzēju daudz ko jaunu.”

2.a klase projekta ietvaros apmeklēja Leļļu teātra izrādi “Makss un Morics”. Izrāde vēsta par diviem palaidņiem – Maksu un Moricu, kuriem ir ievērojama nedarbu pieredze. Reiz viņi apmuļķoja gandrīz visus sava ciema miermīlīgos iedzīvotājus. Šoreiz viņi ir pieauguši un kļuvuši nedaudz prātīgāki. Slavenie delveri pat ir piekrituši mums visiem izstāstīt septiņus neparastākos savas dzīves atgadījumus ar visām no tā izrietošajām sekām.

“Man šī izrāde patika, jo tā rādīja par puišu paveiktajiem nedarbiem un tas viss kopā izskatījās kā es un mans brālis.Visvairāk man patika kur puiši iebēra šaujampulveri skolotāja pīpē. No šīs izrādes var mācīties blēņas, kuras nevajadzētu darīt.” /Ritvars/

“Man patika tā vieta, kur viņi nozaga vistiņas. Man nepatika, ka varēja redzēt kā viņi maina dekorācijas. Nepatika, ka viņus beigās samala. Man likās, ka izrāde ir domāta mazākiem bērniem. Tāpēc tā nelikās ļoti aizraujoša.” /Roberts/

” Nepatika, ka izrāde bija domāta mazākiem bērniem. Bija sliktas beigas un daudz pamācību. ” /Adrians/

Arī 2.b klase apmeklēja Leļļu teātra izrādi “Makss un Morics”.

3.a klase projekta “Latvijas Skolas soma” ietvaros maijā noskatījās Latvijas Nacionālā teātra izrādi  “Sarkangalvīte un vilks”.

Attālinātajā mācību darbā 3.b klases skolēniem bija iespēja pilnveidot sevi Latvijas mākslas un kultūras norisēs izmantojot projekta “Skolas soma” piedāvājumu, noskatīties attālināti Latvijas Nacionālā teātra izrādi brāļi Grimmi “Sarkangalvīte un vilks”. Izrādi attālināti skolēni varēja skatīties sev brīvā un ērtā laikā. Pēc izrādes noskatīšanās skolēni bija pozitīvi pārsteigti par interesanto sižetu un lomas atveidotājiem. Interesanti likušies arī aktieru tērpi un runas veids. Skolēni atzina, ka izrādes sižets lika atcerēties un atgādināt sev par drošības ievērošanu. Kad esi viens, nesarunāties ar svešiem cilvēkiem un nestāstīt tam par savu dzīvesvietu, vecāku nodarbošanos.

4.a un. 4.b klase projekta ietvaros tiešsaistē noskatījās Latvijas Leļļu teātra izrādi “Emīls un Berlīnes zēni”, izmantojot projekta “Latvijas skolas soma” finansējumu. Izrādi skatījās katrs sev vēlamā laikā.

Dažas atsauksmes par izrādi:

“Man izrāde patika, jo bija interesants sižets, bet traucēja šie kartona cilvēki.” (Amēlija)

“Izrādē man ļoti patika mūzika, pati gribētu iejusties Profesora lomā, jo viņš bija jautrs, asprātīgs un smieklīgs.” (Marta)

“Man izrādē patika stāsts, jo brīžiem, tas bija satraucošs, reizēm mierīgs. Man nebija garlaicīgi. Es gribētu iejusties Otrdieņa lomā, jo viņam ir jābūt par telefona centrāli, un man liekas, ka man tas patiktu” (Matīss)

“Izrādē man patika veiksmīgi piemeklētie aktieri, īpaši Emīla un Profesora lomu tēlotāji.” (Elza)

Maestro Raimonds Pauls – šis ir vārds, kas katram nozīmē ko citu. Iespējams, Maestro sarakstītā dziesma bija pirmā, kas dziedāta un spēlēta. Par godu Maestro Raimonda Paula 85. dzimšanas dienai, talantīgie mūziķi- dziedātāja Rūta Dūduma Ķirse un komponists Jānis Ķirsis, sadarbībā ar Kultūrizglītības programmu “Latvijas skolas soma”,  piedāvāja digitālu koncertlekciju  “Mūsu Maestro. Raimonds Pauls”, kas iepazīstināja skolēnus ar Maestro daiļradi. Vairāk uzzināja un mūzikas stundās mācīto papildināja 5.a,5.b, 6.a, 6.b, 7.a, 7.b, 9.a, 9.b klašu skolēni.

8.b klase projekta ietvaros attālināti apmeklēja Latvijas Nacionālo teātri un noskatījās Teātra dienai veltīto filmkoncertu “Īstā sālasmaize. Izlase”. Skolēnu pārdomas pēc skatītās izrādes bija dažādas, bet ļoti pozitīvas.

“Izrāde bija interesanta, man tajā visvairāk patika tas, ka izrādes dalībnieki sarunājās ar skatītājiem. Vēl man patika, ka šajā izrādē bija daudz mūzika, kā arī populāras dziesmas.” /Džūlija/

“Manuprāt izrāde bija ļoti jauka un iepriecinoša. Man tiešām prieks, ka bija iespēja noskatīties!” /Evelīna/

“Manuprāt, izrāde bija lieliska un man ļoti patika formāts, kādā tā bija. Man liekas, ka man tik ļoti nepatiktu vai neinteresētu izrāde, ja tā būtu kā parastas izrādes, nevis tāda draudzīga un piesaistoša kāda tā bija šoreiz. Arī man patika pašas dziesmas un tas, ka es arī biju redzējis aktierus un tas, ka viņi bija draudzīgi.” /Rūdolfs/

“Izrādē ”Sālsmaize” man ļoti patika netradicionālais skatuves iekārtojums, kad visa darbība notika tur, kur parasti sēž skatītāji. Sākums pārsteidza, izskatījās, ka sākas ballīte. Ļoti smieklīgs bija stāsts par ballīti, kura beidzās ar “kad nekas nav palicis Tevī”. Interesanti bija, kā aktieri seniori piedalījās videoierakstā. Viņi it kā nebija, bet tomēr bija. Bija daudz dziesmu, dažas biju dzirdējusi iepriekš. Nepatika tas, ka koncerta noskaņa beigās tika sabojāta ar politiku. Tas ir aktuāli, bet varēja to izdarīt mazāk uzkrītoši.” /Madara/